top of page

Op het bankje met...Petra Knoop

Op een zonnige middag in augustus struinde ik een rondje door Hatert. Ik sprak met mensen uit de wijk over deze rubriek en kreeg de tip om bij Petra langs te gaan. “Zij doet zoveel voor de wijk!”. Petra aarzelt even als ik haar aanspreek, maar als ik zeg dat het om haar gaat, maar zeker ook over de activiteiten die ze onderneemt, besluit ze mee te doen.

Na de fotoshoot, gaan we naar haar huis, samen met haar collega’s. “Het is hier altijd een zoete inval”, zegt ze. Dat het verder gaat dan ‘collega’s’, daar kom ik later in het gesprek wel achter.

Petra, ik lees dat je secretaris bent bij Select Hatert. Kun je mij iets meer vertellen over Select Hatert en jouw rol daarbij?

“Jazeker. Bij Select Hatert organiseren we activiteiten voor jongeren in de wijk. Zo hebben we op dinsdagavond bijvoorbeeld een groep meiden tussen de 10 en 16 jaar. Het is heel vrijblijvend: wie zin heeft, die komt. En ze hebben heel veel inbreng in wat we gaan doen. Denk aan koken, bloemschikken, knutselen, henna-tatoeages zetten, beauty-dingen doen.” Solange, die met Petra is meegekomen, begeleidt deze groep samen met Joyce. “Meestal na de vakantie beginnen we met een High Tea. Zodra ze op de middelbare school zitten, komen ze wel minder vaak.”

Daarnaast zorgt Petra, samen met andere vrijwilligers dat op woensdagmiddag de Kinderclub wordt georganiseerd. "Iedere week komen daar wel 30 tot 40 kinderen op af, met hulp van 8 vrijwilligers. Ze gaan dan eerst een uur knutselen en daarna een uur sporten met Carlijn. De kinderen hoeven dan maar € 0,50 te betalen, zodat ze ook wat drinken en wat lekkers krijgen. En het is voor iedereen in de wijk, niemand uitgesloten.

Ik probeer wel altijd goed te kijken wat ik zelf moet doen en waar anderen het prima kunnen overnemen, want ik heb er zoveel taken bij. Ik overleg bijvoorbeeld ook met de gemeente en de wijkmanager. Ik kan dus niet alles zelf gaan doen, dat lukt gewoon niet.”

Is de Kinderclub speciaal voor gezinnen die mogelijk wat minder geld te besteden hebben?

“Nee hoor, helemaal niet! Voor die doelgroep is het natuurlijk wel heel fijn dat je kind voor € 0,50 kan knutselen en sporten, maar iedereen is welkom hoor, ook als je genoeg te besteden hebt.”

Hoe kunnen ouders uit de wijk weten dat er weer iets leuks georganiseerd wordt?

“In principe is het iedere woensdagmiddag om 13:00 uur, maar we kondigen het ook altijd via Facebook aan.

En ik heb begrepen dat jij een grote rol hebt gespeelt bij het terughalen en organiseren van het bouwdorp in Hatert?

“Klopt! Samen met Mike, Joyce en Niels. In 2016 zijn we begonnen met het uitwerken van de plannen en dit jaar was het gelukkig zover. We konden maximaal 75 aanmeldingen toelaten en na het openen van de inschrijving hadden we binnen no-time 73 inschrijvingen binnen, heel bijzonder. Ook voor mensen die het misschien minder goed konden betalen (deelname was € 17,50 voor vier dagen) was er de mogelijkheid om het via Stichting Leergeld vergoed te krijgen.

Rondom het wijkcentrum hebben we bijna 600 pallets verzameld, we wisten niet dat er zoveel nodig was!

De kinderen hebben geweldige hutten gebouwd en de laatste dag hebben we afgesloten met een barbecue en twee stormbanen. Om te voorkomen dat er ’s nachts iets met de hutten zou gebeuren, hebben enkelen, waaronder mijn man, rond het ‘dorp’ gesurveilleerd ’s nachts.”

Hier is het programma van afgelopen jaar terug te lezen.

Vrijwilligers Select Hatert

Petra, volgens mij is jouw week zo wel vol gepland. Of doe je er nog meer bij?

“Ja, ik ben ook nog actief op de school van mijn zoon en bij de bibliotheek. En ik verzorg mede de wijklunch, dit jaar voor de 5e keer alweer! De wijklunch is een lunch waar iedereen in de wijk aan deel mag nemen.

En iedere donderdag ga ik met kinderen uit de wijk (wijkhelden) de wijk door om zwerfafval op te ruimen. Dit geeft heel veel voldoening: een opgeruimde wijk en de kinderen verdienen er een zakcentje mee.

Soms flopt iets ook hoor: het straatfestival bijvoorbeeld. Er kwam tien man op af en die kende ik ook allemaal al. Het idee was om nieuwe mensen met elkaar kennis te laten maken. Ach, het idee was goed.”

Een betaalde baan kan ik er niet meer bij hebben, zegt ze nog.

Wat doet de wijk Hatert met jou?

Als ik haar vraag naar haar gevoel over Hatert, glundert ze. “Dit is gewoon mijn wijk, ik wil hier nooit meer weg. Ik ben er even vier jaar weggeweest, toen woonde ik in Lindenholt, maar ik was zo blij dat ik weer hier kon wonen. Het is gewoon mijn wijk, er is heel veel aanspraak en saamhorigheid. Het is een gevoel, moeilijk uit te leggen.”

Meer dan collega’s

Als we spreken over haar vader die 2 jaar geleden overleden is, schieten Petra en Solange even vol....dit tekent misschien wel wat hatert voor haar zo’n fijne wijk maakt. Solange: “We zijn allemaal heel erg betrokken bij elkaar, we kunnen allemaal bij elkaar terecht.”

Hoe ziet jouw gezin eruit?

Vol trots vertelt ze over haar kinderen Jamie en Levi en haar geliefde Marc. Marc werkt overdag, maar besteedt ook veel van zijn vrije tijd aan de activiteiten van Petra, onder andere als penningmeester voor Select Hatert. Echte actieve wijkbewoners dus!

Vlnr: Levi (10), Jamie (22),  Marc (41), Petra (48) en de  vriendin van Jamie, Mellissa (21)

Vlnr: Levi (10), Jamie (22), Marc (41), Petra (48) en de vriendin van Jamie, Mellissa (21)

Kan ik zeggen dat je een bekende Hatertse bent?

Eigenlijk is ze te bescheiden voor deze vraag, maar ze geeft toe: “Als ik boodschappen ga doen, wordt mijn man helemaal gek van me! Overal hoor je dan ‘Hé Peet….’, niet te doen voor Marc.”

Wat zou je wensen voor de wijk?

Petra zou het heel fijn vinden als er een plek in de wijk komt, die er echt alleen voor de jongeren is, zodat de jongeren dat ook helemaal naar hun eigen zin kunnen inrichten. Nu wordt de chill-out gedeeltelijk ook gebruikt voor andere doeleinden en voelt het niet helemaal als hun plek.

“Vroeger waren er wel drie jongerencentra, nu dus helemaal niet meer.”

En ben je ook al nieuwe plannen aan het bedenken?

“Jazeker, ik ben nu al bezig met het organiseren van spooktochten op 21 oktober en 15 november komt er een fotoshoot in het wijkcentrum. Voor € 2,50 per kind kun je prachtige foto’s laten maken. Hou de Facebookpagina maar in de gaten voor meer informatie of bel met Select Hatert op 06-84 92 26 11.

Ben je de draad al kwijt?

Hieronder nog een keer in het kort waar Petra en de vrijwilligers van Select Hatert zich voor inzetten in de wijk:

Meidenclub in Chill-out

(B9 wijkcentrum, achterin de hoek)

Doelgroep: meiden 10 – 16jr

Di 18:30 - 20:00 uur

€ 0,50 per keer

Kinderclub in Chill-out

(B9 wijkcentrum, achterin de hoek)

Doelgroep: basisschoolleeftijd

Wo - 13:00 - 15:00u

€ 0,50 per keer

Wijkhelden en Wijklunch is voor iedereen toegankelijk. Hou hiervoor de Facebookpagina in de gaten.

Select Hatert is bereikbaar op telefoonnummer Mobiel bereikbaar: 06-84 92 26 11

bottom of page