top of page

Op het bankje met ... Safak Ciftci

Als ondernemer zit ik bij StartUp Nijmegen (tegenover station) en leerde Safak daar kennen als vrijwilliger. Later kwam ik hem tegen bij het studentencomplex ssh& Vossenveld. Hij woont dus in Hatert! Voor mij reden om hem te vragen om op het bankje plaats te nemen. Zijn naam maakt me nieuwsgierig. Wie is hij? Waar liggen zijn roots? Waar wil hij over vijf jaar staan? Lees hier zijn verhaal.

10u, zondagochtend, het eerste zonnetje in maart schijnt. Wat een fijn gevoel na die koude weken. De eerste medewerkers van de Lidl beginnen al met werken. Ik vraag me ineens af of het wel handig is: met een student op zondagochtend om 10:00u afspreken… dit blijkt voor Safak (24) geen probleem. Hij is maar een paar minuten later.

Lees hieronder zijn verhaal over zijn achtergrond, zijn ambitie, zijn zorg over onbegrip over de islam, over die oude man die binnen kwam lopen en over wat hij met Hatert heeft.

Sherlock Holmes

Het eerste dat hij me laat zien is een boek van Sherlock Holmes. En niet zomaar een boek, een complete verzameling van alle Sherlock Holmes verhalen met een gouden afwerking.

Waarom heb je dit meegenomen?

“Ik vind het heerlijk om een uur voordat ik ga slapen iets voor mezelf te lezen. Even tijd voor mezelf, even niet meer studeren. Dit boek is spannend en tegelijkertijd ook erg leerzaam. De manier waarop Sherlock de misdaad kritisch benadert en hoe hij beredeneert vind ik super.”

Heeft dit dan ook met je studie ‘Rechten’ te maken?

“Deels wel. Als jurist ben je ook regelmatig aan het beredeneren, en moet je problemen op een objectieve en kritische manier benaderen. Daarnaast is het boek uiteraard ook erg spannend en grappig.”

Safak heeft eerst een MBO-opleiding afgerond op het gebied van ICT. Daarna heeft hij de propedeuse HBO rechten behaald aan de HAN en hij is daarna overgestapt naar de rechtenfaculteit aan de Radboud Universiteit. Nu zit hij in het 2e jaar. Wat een doorzetter: van MBO naar Universiteit!

“Ja, mijn broertje van 17 is slimmer dan ik. Ik merk het aan de manier waarop hij denkt op zijn leeftijd. Ikzelf was op die leeftijd erg anders. Hij is direct naar het VWO gegaan en zal hierna architectuur gaan studeren. Ik was meer een laatbloeier.” Een bescheiden jongen, die Safak.

Deventer

De opa van Safak is vanuit Turkije naar Deventer geëmigreerd met het gezin.

Safak is, net als zijn broertje, in Deventer geboren.

“Mijn opa is van het begin af aan actief geweest in de maatschappij. Ik kijk erg tegen hem op en ik denk ook dat ik het pro-actieve van hem heb. Ik vind het echt heel dapper dat hij ooit die keuze heeft gemaakt, om naar Nederland te verhuizen.” Zijn opa steunt hem ook enorm in de keuzes die hij maakt.

Turkije

Hoe is jouw band met Turkije als je in Nederland bent geboren en getogen?

“Ik ben een Turkse Nederlander. Ik voel me absoluut Nederlands, maar hang daarnaast ook de Turkse normen en waarden aan. Ik ben natuurlijk opgegroeid met een Turkse vader en moeder en zij hebben me de gewoontes van dat land bijgebracht. Ik voel me dus eigenlijk heel rijk, omdat ik van beide culturen wat meekrijg.”

Religie en onbegrip

“Ik ben moslim en ik vind dat religie iets persoonlijks is. Vanuit mijn religie is mij ook geleerd om altijd respectvol te zijn tegenover andere religies. Er zijn vele misvattingen over de islam. Een veelvoorkomende misvatting is dat er wordt gedacht dat wij mensen moeten bekeren tot onze religie. Dat is niet waar. Als mensen een andere religie aanhangen, of juist helemaal niet geloven in god, vind ik dat gewoon prima.

Dat de islam gekoppeld wordt aan terrorisme vind ik heel erg. Het zijn juist de mensen die de koran niet goed kennen of de islam onvoldoende begrijpen die zich laten ‘verleiden’ tot extremisme. Religieuze geschriften zijn vaak vatbaar voor verkeerde interpretaties en helaas zijn er mensen met slechte bedoelingen die daar misbruik van maken, door anderen verkeerde dingen te leren. Deze verkeerde uitleg van de islam wordt ze niet geleerd in moskeeën, maar juist daarbuiten – meestal vanachter een computerscherm. Echte moslims willen juist goed doen en zich tijdens het leven als een goed mens gedragen. Daar probeer ik echt naar te leven. Van mijn moeder mocht ik, toen ik nog in Deventer woonde, zelfs geen vliegen doodslaan thuis, omdat dat ook levende wezens zijn. Ik mocht letterlijk geen vlieg kwaad doen.

Ik denk dat heel veel conflicten over religie (en ook cultuur) voortkomen uit een gebrek aan communicatie. Als we elkaar meer en beter zouden vertellen over de achtergrond van onze geloven, of we nu christen, jood of moslim zijn, én als we beter naar elkaar zouden luisteren, dan zouden we veel meer begrip voor elkaar kunnen hebben. Dan kan het gewoon naast en met elkaar bestaan, en zullen we beseffen dat we veel meer met elkaar gemeen hebben dan we bij voorbaat dachten.”

Idealist

Safak vindt zichzelf een idealist. “Ik vind solidariteit in de samenleving belangrijk. Ik zet me actief in om haat en discriminatie tegen te gaan. Ik kan niet tegen onrecht of vooroordelen.

In Deventer zoeken de besturen van de kerk, synagoge en moskee elkaar op om te vertellen over elkaars gebruiken en geloof. Dat gaat heel mooi samen, met respect voor elkaar. Ik weet eigenlijk niet of er ook zoiets in Nijmegen bestaat. Dat soort initiatieven zijn erg belangrijk, omdat het mensen dichter bij elkaar brengt. Ikzelf heb wel eens vanuit een Turkse cultuurvereniging zo een dagje georganiseerd met de Joodse gemeenschap in Deventer. Dat was een erg gezellige en leerzame dag, en ik zag toen voor het eerst een synagoge vanbinnen.

Ik heb zelf gelukkig niet veel last van discriminatie gehad. Er is weleens iets naar me geroepen, maar ik heb me nooit echt buitengesloten gevoeld.”

Oude man blijkt oud-premier

Safak heeft ook weleens lezingen georganiseerd, met een studentenvereniging waarin hij actief was, over het Israëlisch-Palestijns conflict, omdat hij het belangrijk vindt dat het juiste verhaal wordt verteld. “Er zijn veel misverstanden over dit conflict, omdat de media vaak eenzijdig of selectief berichten.” Met zijn lezingen probeert hij zo volledig mogelijk te informeren.

Op een avond, bij een van de lezingen, kwam er een oude man de zaal in. Deze oude man bleek Dries van Agt, oud-premier, te zijn. “De heer van Agt maakt zich ook hard voor het conflict in het Midden-Oosten en kwam ons een hart onder de riem steken. Heel bijzonder was dat.”

StartUp Nijmegen en juridisch advies aan ondernemers

Hoe kom je zo bij StartUp terecht?

“Ik kwam voorheen altijd met de bus vanuit Deventer en dan zag ik steeds die grote zwarte vlag op het pand tegenover het station met ‘Kom ondernemen, StartUp’. Dat triggerde mij. Ik heb Dick Bos (aanjager) toen gemaild met de vraag of ik er misschien kon komen werken. Het was niet mogelijk om een betaalde baan te krijgen, maar wel vrijwilligerswerk. Het sprak me zodanig aan, dat ik dat ben gaan doen.

Ik vind het heel erg leuk om me te omringen met ondernemers. En dan vooral ondernemers die een verandering teweeg willen brengen – de idealisten.”

Safak heeft op een gegeven moment de taak op zich genomen om de ondernemers te interviewen. Hij heeft duidelijk iets met ‘taal’ en kon zich op deze manier nuttig maken. Zowel voor de ondernemers, die daarmee een platform kregen als ook voor StartUp, wat hiermee meer een gezicht kreeg.

Als rechtenstudent geeft hij tegenwoordig vooral juridisch advies aan de ondernemers. Dan wel op het niveau van leveringsvoorwaarden, contracten of bijvoorbeeld rechtsvormen. Als het complexer wordt, dan stuurt hij ze door naar advocaten.

Advocaat en Idealist, moet je kiezen?

Safak zit vol ambitie. Hij heeft nu zelf het gevoel dat zijn idealisme en zijn wens om advocaat ondernemingsrecht te worden met elkaar in strijd zijn, maar ergens heeft hij ook wel een idee hoe hij dit zou kunnen gaan combineren later.

Het liefst zou hij als advocaat bij een groot kantoor in de Zuidas willen werken, maar daarnaast ook maatschappelijk actief blijven.

Hatert

Je bent student, woont in Vossenveld in Hatert. Heb jij iets met deze wijk?

“Heel eerlijk, ik heb niet zoveel met de wijk.

Ik heb er mijn kamer, doe er mijn boodschappen en pak de bus of fiets erdoorheen als ik naar de universiteit ga.

Ik hoorde voor het eerst van Hatert toen er een auto bij de Emté naar binnen was gereden. Ik dacht toen nog ‘in wat voor een wijk kom ik terecht?’, maar dat is me heel erg meegevallen hoor. Ik ben veel aardige mensen tegengekomen. Mensen glimlachen of begroeten mij ook heel aardig als ik bij de bushalte sta.”

We eindigen waar we mee begonnen, met een boek: “Advocaat zijn lijkt me heel leuk, idealist zijn vind ik belangrijk. Die combinatie is echt een droom voor me. Ik ben niet materialistisch, maar wel ambitieus. Ik zou ook heel graag een boek willen schrijven. Een spannend verhaal, maar wel met een boodschap. Geen droge kost dus, zoals mijn studieboeken, maar een meeslepend verhaal – waar je van leert.” Wie weet Safak!

Safak zou best eens over zijn interpretatie van de Islam willen vertellen, als mensen daar behoefte aan hebben – bijvoorbeeld in het wijkcentrum.

Gewoon, om eens een ander geluid te laten horen en ook de mogelijkheid te geven om vragen te stellen over de vaak zo onbegrepen islamitische cultuur.


bottom of page